Mijn eerste maand op Curaçao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Carlou Haas - WaarBenJij.nu Mijn eerste maand op Curaçao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Carlou Haas - WaarBenJij.nu

Mijn eerste maand op Curaçao

Door: Carlou

Blijf op de hoogte en volg Carlou

30 September 2016 | Curaçao, Willemstad

Time flies when you’re having fun!

En of dat de tijd snel gaat! Ik zit precies vandaag alweer een maand op het prachtige eiland Curaçao. Een mooi moment dus om even terug te blikken op de afgelopen maand.

De eerste 24 uur
Het grote avontuur begon op 30 augustus op Schiphol. Ik stond er helemaal klaar voor met mijn enorme koffer, handbagagekoffer én rugzak. Maar het moment dat ik afscheid moest nemen van mijn ouders, zus en oma was toch wel een beetje gek. Het idee dat je in je eentje het vliegtuig instapt en ze voor een lange tijd niet gaat zien, was een gek idee waar ik niet aan kon wennen. Gelukkig hoefde ik daarna niet zo lang meer te wachten tot ik het vliegtuig in mocht, want de alleen reis was al lang genoeg om alleen te zitten. De 10 uur in het vliegtuig heb ik rond gemaakt met vier afleveringen Pretty Little Liars, stuk of vijf potjes spider solitaire en mijn sudoku boekje. Mijn “avondeten” kreeg ik al om 12 uur ’s middags Nederlandse tijd en ik had de keuze tussen kip in mosterdsaus of risotto met champion en spinazie. Beide zijn geen favoriet bij mij. Uiteindelijk had ik toch maar voor de kip in mosterdsaus gekozen en gelukkig viel deze reuze mee.

Eenmaal aangekomen op Hato (vliegveld van Curaçao) had ik al wat contact gelegd met wat meisjes. We werden goed ontvangen door Wereldstage en zijn gelijk naar hun kantoor geweest voor een welkomsborrel. Na twee drankjes en wat hapjes zijn we naar onze huisjes gegaan om ons te installeren. Ik heb mijn koffers uitgepakt en de rest van de avond buiten gezeten met de rest. Nu was het een kwestie van acclimatiseren.

Dag 1
Ik werd wakker en ik wist gelijk waar ik was. Ik zweette zowat mijn bed uit, maar heb toch prima geslapen. En wat nu? Dat is eigenlijk de samenvatting van de eerste dag. Iedereen zat buiten en bedacht wat nu te doen. Iedereen moest nog ontdekken met wie ze het beste konden opschieten. Aangezien ik nog geen auto had kon ik nog geen boodschappen doen. Gelukkig zit er tegenover ons huis een kiosk waar van alles te koop is. Hier heb ik dan ook wat ontbijt spullen gehaald. Later op de dag moest ik naar Wereldstage voor een introductie bijeenkomst, voor de laatste informatie.

De eerste week
De eerste week verliep gek en onwennig. Ik had het gevoel wat doe ik hier? en waarom ben ik hier alleen?. Gelukkig was ik niet de enige met dit gevoel en werd er ook door Wereldstage bij de introductie bijeenkomst vertelt dat het niet niks is wat er gebeurd, vooral de achtbaan die je in de eerste 24 uur meemaakt. Al snel, na een dag of twee, had ik twee meiden gevonden waar ik een hele goede klik mee had (nog steeds!). Dit gaf me al een stuk beter gevoel, want ik was helemaal niet alleen, ik was met heel veel anderen die allemaal hetzelfde doormaakten. De rest van de week zijn we vaak naar het dichtbij zijnde zwembad geweest, St. Tropez.

Week 2
Week 2 was de eerste week van mijn stage en ik hoefde nog niet zoveel te doen. De eerste dag hoefde ik alleen operationeel mee te lopen. Ik mocht meelopen met de groepen en spelen met de kinderen. Later op de dag moest ik de oudere kinderen helpen met hun huiswerk. Dit doe ik nog steeds elke dag van 14:00-16:00. Gelukkig vond ik, na deze week stage mijn draai en ging ik al met een vast groepje om. In dit weekend gingen we eindelijk echt iets doen op het eiland. Op zaterdag hadden we de Kick off dag van Wereldstage. Hier waren allerlei activiteiten te doen. Ik had ervoor gekozen om te gaan snorkelen. In het begin was het even wennen met adem halen, maar uiteindelijk lukte het. De volgende dag heb ik gelijk een snorkel gekocht en zijn we naar Playa Grandi en Playa Forti geweest, op zoek naar schildpadden. En we hebben ze gevonden hoor!

Week 3
Week 3 ging als een speer voorbij. Ik heb maandag tot en met vrijdag heel de dag stage gelopen. Op stage heb ik die week een goed gesprek gehad met mijn praktijkbegeleider en mijn externe begeleidster, waardoor ik een goed beeld kreeg van wat ik verder kon gaan doen tijdens mijn stageperiode. Ondanks dat de week heel snel voorbij ging verlangde ik toch elke werkdag naar het weekend. De vrijdagavonden zijn namelijk de leukste avonden en de zaterdagen & zondagen waren geheel in het teken van het eiland ontdekken. Dit laatste hebben we dan ook zeker gedaan in het derde weekend. Op zaterdag zijn we naar Cas Abao geweest een super mooi strandje en zondag zijn we naar National Park Shete Boka geweest waar we verschillende uitzichtpunten hebben bekekken. Na deze prachtige uitzichtpunten zijn we gaan relaxen bij Koraal rooftop, een zwembad met uitzicht op de zee. We hebben hier heerlijk geluncht en ’s avonds gebarbecued. En toen was het weekend alweer voorbij en begon de vierde week alweer.

Week 4
Ook in week 4 heb ik weer heel de week aan mijn opdracht gewerkt op stage. Daarnaast had ik mijn startverslag voor school al af en die heb ik toen gelijk opgestuurd voor feedback. Daar was ik dus al lekker vanaf. De vrijdag beloofde een leuke dag te worden, want ik mocht mee naar de bestuursvergadering van de organisatie. Ook mocht ik voor het eerst de auto meenemen, want het meisje waar ik de auto mee deel was een dag vrij. Helaas startte deze dag minder leuk dan verwacht, want toen ik wilde wegrijden met de auto botste ik tegen een andere auto aan. Lekkere start van de dag, maar niet heus. Gelukkig ging de rest van de dag een stuk beter en hebben we ’s avonds een leuk feestje gehad. Een huisgenootje moest werken op dat feestje en gaf me dus hele andere verhoudingen van mixdrankjes dan zou moeten… De dag daarna zijn we naar Pirate Bay geweest en hebben we met zijn vieren heel de dag liggen slapen. ’s Avonds ben ik thuis gebleven, omdat ik geen zin had om weg te gaan. Zondag zijn we naar Directors Bay geweest en hebben we gesnorkeld. Daarna zijn we nog naar Jan Tiel beach geweest en hebben we daar lekker geluncht, gezwommen en in de zon gelegen. Een heerlijke afsluiting van het weekend.

Week 5
Week 5 was een week vol variatie en was alles behalve saai. De week begon al vol sensatie toen we te horen kregen dat er vrijdag een orkaan aankwam. Daarnaast was er ook van alles te doen op stage. Ik had woensdagochtend namelijk een netwerkbijeenkomst en vrijdag zou ik in verband met de verkiezingen meehelpen op de baby-dreumesgroep. Hier op Curaçao krijgt iedereen namelijk 4 uur vrij van werk om te stemmen, waardoor er een tekort was aan personeel. De netwerkbijeenkomst was eigenlijk niet echt een netwerkbijeenkomst zoals ik het had verwacht maar het was meer een presentatie van een project. Toch hebben we er nuttige informatie uit kunnen halen. ’s Avonds zijn we met een stel meiden boodschappen gaan “inslaan”, aangezien er mogelijk een orkaan aan zat te komen. Dit kon betekenen dat we misschien een weekend geen water en stroom zouden hebben en dat alle winkels het weekend dicht zouden blijven. Het was maar goed dat we woensdagavond zijn gegaan, want in de nacht van woensdag op donderdag begon het al flink te regenen en te onweren. Vervolgens bleef het de hele ochtend regenen en werd ik om half 11 naar huis gestuurd, omdat ze anders bang waren dat wij niet meer thuis kwamen. Gelukkig viel het mee en hield het rond half 12 op met regenen. Mijn stagebegeleidster had dan ook besloten om vrijdag ook dicht te blijven, dus wel of geen orkaan, ik had in ieder geval een lang weekend! Op donderdagavond zou rond 8 uur Matthew (de orkaan) langskomen. Niemand wist wat hij moest verwachten en was op het ergste voorbereid; de boodschappen waren ingeslagen(inclusief zaklampen) en de materassen en waardevolle spullen van de begane grond zijn naar boven geschouwd. Vol spanning zaten we ’s avonds nog buiten, wachten tot we naar binnen moesten vanwege de regen/storm. Tot onze grote verbazing zagen wij dat het café waar wij normaal gesproken op donderdagavond heen gaan, gewoon geopend was op deze rare avond. We hebben ze nog voor gek verklaard. Maar toen Matthew om 21:15 nog niets van zichzelf had laten zien, besloot iedereen om toch maar naar dat café te gaan om de happy hour tot 23:00 nog even mee te pakken. We hadden ons voorgenomen om te blijven tot het ging regenen, maar tot onze grote verbazing ging het die nacht helemaal niet regenen en zijn we tot bijna het einde gebleven. Gelukkig kon ik de dag erna uitslapen en heb ik rustig aan gedaan. Rond 15:00 ging het helaas weer regenen en zijn we met zijn drieën op een kamertje gaan zitten. De één om te slapen, de ander om de Sims te spelen en ik om eindelijk aan mijn blog te beginnen.
Het weekend van week 5 was niet echter niet zo bijzonder. Uiteraard was er vrijdag wel weer een gezellig feestje en hebben we op zaterdag toch wat strand meegepakt. Maar helaas was het niet zulk mooi weer. Dit kwam vanwege Matthew die ondertussen in een andere richting was doorgewaaid. ’s Avonds hebben we lekker rustig aangedaan en hebben we lekker in onze (dunne!) truien expeditie Robinson terug zitten kijken. Op zondag zijn we gaan winkelen, omdat het nog steeds bewolkt was.

De foto's zijn te vinden onder het kopje Foto's aan de linkerkant.

  • 02 Oktober 2016 - 20:36

    Nicole Van Der Haas:

    Hé kleine,
    Wat leuk om jou via deze blog te kunnen volgen. Schrijf er maar vaak op zodat we goed op de hoogte blijven van (bijna) alles wat je doet.

  • 02 Oktober 2016 - 20:43

    Hans:

    Hoi Loes,

    Wat een superleuke blog om te lezen en je te blijven volgen. Hou dit zo lekker vol dan kan iedereen van je avontuur meegenieten.

    Dikke kus

  • 02 Oktober 2016 - 21:01

    Oma Van Steen:

    Lieve Carlou,
    Wat leuk dat wij met jou mee kunnen kijken hoe jij het daar stelt en te zien dat het jou super goed gaat!.... En dan te weten dat ik bij het afscheid dacht; daar gaat ons kleine meisje zomaar alleen zo ver weg!!!!!! Maar, ik had mij gelukkig vergist en zie nu dat dit natuurlijk HET summum is van vrijheid en dolle pret......
    Lieve schat, geniet er van en ik hoop nog vele verhalen van jou te kunnen lezen.
    Dikke knuffel,
    Oma van Steen.

  • 02 Oktober 2016 - 23:28

    Vera:

    Hoi loes,

    Ah wat een verhaal, ik ben zo jaloers op je! Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt daar en dat je de orkaan hebt overleeft

  • 09 Oktober 2016 - 16:05

    Kristel:

    Hee kleine,

    Super leuk om te lezen dat je het daar zo goed naar je zin hebt! Ik ben erg jaloers op je avontuur!!
    Heel veel plezier nog daar in Curaçao!

    xxx Kristel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carlou

Actief sinds 31 Aug. 2016
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 6621

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 27 Januari 2017

Stage lopen op Curacao

Landen bezocht: